Szukaj

Bezpieczeństwo Klientów

Enea ostrzega!

Przypominamy, że Enea nie wysyła do klientów wiadomości z linkami do płatności elektronicznej.

Oszuści coraz częściej usiłują wyłudzić dane do logowania się w bankowości elektronicznej w celu dokonania kradzieży. Ostrzegamy przed klikaniem w linki umożliwiające rzekomo realizację np. zaległej płatności.

Wiadomości od oszustów podszywających się pod firmy energetyczne – takie jak ta poniżej – wysyłane są różnymi kanałami informacyjnymi.

Na dzień 25.06 zaplanowano odłączenie energii elektrycznej prosimy o uregulowanie należności, 3.46 zł, zapłać teraz na: https://cli.co/platnosc-[✄fragment-adresu-wycięty-dla-bezpieczeństwa✂]

Stan rozliczeń z Eneą można zweryfikować w bezpieczny sposób na koncie eBOK lub kontaktując się z naszą obsługą klienta.

Jeśli masz wątpliwości i podejrzewasz próbę oszustwa, skontaktuj się z infolinią Enei (611 111 111) lub ze służbami CERT Enea (61 884 8800, tel. alarmowy: 785 888 080).

Ostrzegamy przed fałszywymi SMS-ami

Pion bezpieczeństwa ENEA SA zidentyfikował przypadki nielegalnego podszywania się  pod domenę internetową enea.pl, poprzez tworzenie strony podobnej, przy jednoczesnym wysyłaniu sms do potencjalnych Kientów naszej firmy.

Prosimy nie odpowiadać na fałszywe wiadomości z informacją o zaległych płatnościach. Enea nie wysyła do swoich Klientów SMS-ów zawierających link, który przekierowuje na fikcyjną stronę banku w celu dokonania przelewów, czy doładowania. Wiadomości od Enei zawierają jedynie link do strony Elektronicznego Biura Obsługi Klienta (ebok.enea.pl). W przypadku wątpliwości zachęcamy do kontaktu z infolinią pod numerem 611 111 111.

 

Uważaj na nieuczciwych sprzedawców energii elektrycznej!

  • Sprawdź kogo reprezentuje sprzedawca.

 

  • Nie podpisuj umowy bez dokładnego przeczytania dokumentu.

 

  • Masz 14 dni na odstąpienie od umowy zawartej poza punktem sprzedaży usług.

 

 

Nieuczciwi sprzedawcy prądu wykorzystują wiele sztuczek by nabrać potencjalnych klientów i zawrzeć z nimi umowy często dla nich niekorzystne.

  • Pukają oni do drzwi wielu osób, sugerując, że działają w imieniu Enei lub w porozumieniu z nami. Wykorzystują to, że dla wielu osób określenia typu „pan z energetyki”, „z elektrowni” lub „z zakładu energetycznego” kojarzą się jednoznacznie z naszą firmą. Tymczasem akwizytorzy ci zwykle reprezentują zupełnie inne firmy, które w żaden sposób nie są związane z Eneą.
  • Akwizytorzy nakłaniają do kupowania energii na niekorzystnych dla Klienta warunkach. Często porównują dotychczasową fakturę od Enei z własną propozycją, „zapominając” o części kosztów, które Klient i tak będzie musiał zapłacić. Zwykle, już po zawarciu umowy okazuje się, że Klienci w sumie płacą znacznie więcej i czują się oszukani.
  • Zdarza się, że Klientów straszy się rzekomymi podwyżkami cen prądu u dotychczasowego sprzedawcy lub koniecznością podpisania nowej umowy gdzieś daleko poza miejscem zamieszkania, co jest oczywiście nieprawdą.
  • Czasem w nowych umowach, drobnym drukiem, dopisywane są dodatkowe, kosztowne usługi, których Klient nie chciał kupić, a także bardzo wysokie kary umowne, za wcześniejsze zakończenie współpracy z nowym sprzedawcą.
  • Znane są przypadki, w których Klientom nie pozostawiono kopii podpisanych dokumentów, a nawet sytuacje, w których dane Klientów wykradano podczas oglądania ich dotychczasowej faktury, a podpisy fałszowano.

 

 

Jak nie paść ofiarą oszustwa?

 

  • Należy zawsze zapytać pojawiającego się w naszym domu przedstawiciela handlowego o dokładną nazwę firmy, którą reprezentuje, a w razie potrzeby sprawdzić jego identyfikator.
  • Czytajmy umowy, które chcemy podpisać, pytajmy o wszystko, co jest dla nas niejasne. Zwłaszcza o dodatkowe koszty, płatne usługi i kary umowne.  Sprzedawca ma obowiązek precyzyjnie nam te rzeczy opisać i wyliczyć.
  • Zawsze należy pytać o wszystkie koszty oferty, w tym przede wszystkim koszty dostawy (dystrybucji) energii oraz jakie są koszty wypowiedzenia umowy w trakcie jej trwania i jak długo trwają warunki promocyjne (zdarza się, że tylko przez kilka miesięcy).
  • Dajmy sobie czas do namysłu, do tego, żeby zapytać o poradę bliskich lub sąsiadów.
  • Niczego nie musimy podpisywać od razu, a jeśli akwizytor twierdzi, że promocja nam przepadnie, najczęściej oznacza to, że ma nieuczciwe zamiary.

 

Dowiedz się, jak wypowiedzieć umowę

  • Klient ma pełne prawo odstąpić od każdej umowy, zawartej poza siedzibą firmy (a więc także u siebie w domu) w terminie 14 dni od jej podpisania, bez podania przyczyny i ponoszenia konsekwencji.
  • Jeśli Klient obawia się, że podpisał coś, czego nie chciał, najlepiej skorzystać z możliwości rezygnacji od razu. Po upływie ustawowego okresu ochronnego, ze względu na zapisy umów zaproponowane przez nieuczciwych sprzedawców, może to być trudne i kosztowne.
  • Aby odstąpić od umowy, prześlij na adres przedsiębiorstwa, z którym ją podpisałeś, formularz odstąpienia od umowy, który otrzymałeś podczas jej zawierania.
  • Enea nie wysyła akwizytorów do domów Klientów indywidualnych w celu zawarcia umowy lub przedstawienia oferty. Jeżeli ktoś z Enei odwiedza Klientów w domu, to jest to wyłącznie inkasent albo pracownik techniczny.

 

 

Masz wątpliwości? Nie wiesz, jak bronić się przed nieuczciwymi sprzedawcami i niekorzystnymi umowami? (obejrzyj nasz film

Informacja

Witaj, korzystasz z przeglądarki ( bądź ustawień wyświetlania) w wersji niższej niż Internet Explorer 11. Z tego powodu strona może wyświetlać się niepoprawnie. Proponujemy wyświetlanie strony w przeglądarkach Mozilla Firefox oraz Chrome.

Informacja

Witaj, korzystasz z przeglądarki ( bądź ustawień wyświetlania) w wersji niższej niż Internet Explorer 11. Z tego powodu strona może wyświetlać się niepoprawnie. Proponujemy wyświetlanie strony w przeglądarkach Mozilla Firefox oraz Chrome.