shutterstock_2159023891

Compliance

Dążymy do najwyższych standardów zgodności regulacji i etyki, zapewniając transparentność i uczciwość w naszych działaniach, co umożliwia nam budowanie zaufania naszych klientów i partnerów biznesowych.

System Compliance Grupy ENEA

shutterstock_2224559175

Celem Systemu Compliance Grupy ENEA jest zapewnienie zgodności działań Grupy ENEA z obowiązującymi normami wynikającymi z powszechnie obowiązujących przepisów prawa i regulacji wewnętrznych jak też normami etycznymi. Bazuje on na podstawowych zasadach dobrego zarządzania oraz kulturze korporacyjnej opartej na prawie i etyce. Broszura informacyjna pn. „System Compliance Grupy ENEA”  w syntetyczny sposób opisuje funkcjonowanie Systemu Compliance Grupy ENEA, porusza kwestie związanie z zapobieganiem korupcji, wskazuje czym jest konflikt interesów, a także wskazuje na kwestie sponsoringowe.

System Compliance Grupy ENEA składa się zarówno z regulacji, jak też wykonywanych na ich podstawie działań, w tym w szczególności działań edukacyjnych w postaci szkoleń adaptacyjnych oraz cyklicznych szkoleń e-learningowych. System Compliance Grupy ENEA, który jest konsekwentnie rozwijany dąży do osiągnięcia i utrzymania poziomu organizacyjnego, zapewniającego maksymalny możliwy stopień eliminacji potencjalnych zagrożeń, jakie mogą dotknąć


Grupę ENEA, w szczególności poprzez:

  • analizę ryzyka braku zgodności (non-Compliance) w działaniu Grupy ENEA,
  • kreowanie kultury korporacyjnej promującej etyczne i zgodne z prawem zachowania wśród Pracowników oraz Kontrahentów,
  • informowanie Pracowników oraz Kontrahentów o wymaganiach Grupy ENEA, wynikających z przepisów prawa i regulacji wewnętrznych, które mają zastosowanie do realizowanych przez nich zadań,

  • zapewnienie możliwości poufnego oraz anonimowego zgłaszania naruszeń przepisów prawa, regulacji wewnętrznych oraz wartości i zasad etycznych Grupy ENEA, w szczególności tych o charakterze korupcyjnym przez Pracowników oraz Kontrahentów,
  • tworzenie i opiniowanie regulacji wewnętrznych w celu zapewnienia ich zgodności z prawem, regulacjami wewnętrznymi, przyjętymi standardami środowiskowymi oraz wartościami etycznymi,
  • rozwój Systemu Compliance Grupy ENEA na bazie dotychczasowych doświadczeń oraz najlepszych standardów rynkowych.

Kodeks Kontrahentów Grupy ENEA

Rectangle

Kodeks Kontrahentów Grupy ENEA obowiązujący w Grupie ENEA określa podstawowe oczekiwania Grupy ENEA względem kontrahentów dotyczące zgodności ich działań z przepisami prawa powszechnie obowiązującego, standardami rynkowymi oraz etycznymi.

Kodeks Kontrahentów Grupy ENEA odzwierciedla przyjęte przez Grupę ENEA fundamentalne wartości i zasady postępowania. Określone w Kodeksie Kontrahentów Grupy ENEA zasady ujęte zostały w broszurze informacyjnej.

Kodeks Kontrahentów Grupy ENEA zawiera w szczególności:

  • oczekiwania Grupy ENEA w zakresie przestrzegania przez kontrahentów prawa powszechnie obowiązującego,
  • oczekiwania Grupy ENEA w zakresie przestrzegania przez kontrahentów praw człowieka i bezpieczeństwa pracy,
  • oczekiwania Grupy ENEA w zakresie ochrony przez kontrahentów środowiska naturalnego,

  • oczekiwania Grupy ENEA w zakresie przeciwdziałania przez kontrahentów korupcji i konfliktowi interesów,
  • oczekiwania Grupy ENEA w zakresie przestrzegania przez kontrahentów zasad uczciwej konkurencji.
Wszelkie naruszenia postanowień Kodeksu Kontrahentów, przepisów prawa powszechnie obowiązującego oraz norm etycznych, związane z działalnością spółek Grupy ENEA należy zgłaszać poprzez dedykowane kanały komunikacji wskazane na stronie internetowej Grupy ENEA.

Grupa ENEA w przypadku naruszeń niniejszego Kodeksu Kontrahentów, dopuszcza możliwość wdrożenia odpowiednich działań mających na celu usunięcie naruszeń przez Kontrahenta. W takiej sytuacji Kontrahenci powinni podjąć niezwłocznie działania wyjaśniające i naprawcze. W przypadku poważnych naruszeń spółki Grupy ENEA zastrzegają sobie prawo wprowadzenia odpowiednich sankcji wobec danego Kontrahenta, w tym także zakończenia z nim współpracy.

Wierzymy, że przestrzeganie Kodeksu Kontrahentów Grupy ENEA prowadzić będzie do budowania długotrwałych, uczciwych i przejrzystych relacji biznesowych z Kontrahentami, a ich przestrzeganie stanowić będzie wyraz wzajemnego szacunku i partnerstwa.

Określone w Kodeksie Kontrahentów Grupy ENEA zasady ujęte zostały 
w broszurze informacyjnej

Kodeks Etyki Grupy ENEA

biznesmeni-o-dyskusji-w-biurze

Grupa Enea jest nowoczesną, innowacyjną grupą surowcowo-energetyczną. Pracując w sektorze energetycznym, bierzemy odpowiedzialność za bezpieczeństwo energetyczne kraju. Nasza praca ma bezpośredni wpływ na funkcjonowanie nie tylko polskiej gospodarki, ale również milionów polskich gospodarstw domowych. Dbamy o to, aby nasza działalność była zgodna zarówno z regulacjami prawnymi, jak i standardami etycznymi.

Zależy nam, aby wszyscy pracownicy postępowali według tych samych norm etycznych, dlatego opracowaliśmy Kodeks Etyki Grupy Enea, w którym opisaliśmy wartości etyczne, jakimi kierujemy się na co dzień w pracy oraz zasady postępowania, które wskazują stosowny sposób zachowania w sytuacjach służbowych wobec klientów, partnerów handlowych, akcjonariuszy, społeczności lokalnych i współpracowników.

Dbamy o to, by każdy pracownik Grupy Enea znał Kodeks Etyki i postępować według norm, które są w nim opisane. Przestrzegając zapisów Kodeksu podczas wykonywania swoich obowiązków służbowych, realizujemy wizję oraz misję Grupy. Wartości oraz zasady postępowania mają nas motywować i wspierać w osiąganiu wspólnych celów – zarówno biznesowych, jak i indywidualnych. Wierzymy, że są one również akceptowane przez całe otoczenie Grupy Enea i przyczyniają się do budowania długotrwałych, uczciwych i przejrzystych relacji ze wszystkimi interesariuszami.

Kodeks Etyki Grupy ENEA wskazuje zasady postępowania w sytuacjach, z którymi Pracownicy spotykają się na co dzień, a które nie zawsze regulowane są przepisami prawa powszechnie obowiązującego i ma na celu przypominanie, że wszyscy jesteśmy zobowiązani do przestrzegania przyjętych przez Grupę ENEA  wartości i zasad postępowania.

Pobierz broszurę informacyjną

Nasze wartości

ODPOWIEDZIALNOŚĆ, która oznacza:
 

  • wywiązywanie się z deklaracji jakości obsługi, terminowości i niezawodności wytwarzania oraz dostaw energii, a także produktów i usług oferowanych przez Grupę Enea;

 

  • realizowanie obowiązków pracowniczych i zobowiązań wynikających z umów społecznych;

 

  • świadome szacowanie ryzyk związanych z działalnością i ponoszenie konsekwencji za działania, które mają realny wpływ na życie społeczno-gospodarcze, bezpieczeństwo oraz ekologię obszaru, na którym funkcjonuje Grupa Enea;

 

  • uwzględnianie w działaniach potrzeb i wymagań szeroko pojętych interesów społecznych.

KOMPETENCJA, która oznacza:
 

  • wykonywanie zadań, świadczenie usług i oferowanie produktów najwyższej jakości;

 

  • podnoszenie kwalifikacji w celu realizacji planów biznesowych Spółki i Grupy Enea oraz samorealizacji;

 

  • dzielenie się wiedzą i doświadczeniem ze współpracownikami w celu efektywnego realizowania zadań i budowania przewagi konkurencyjnej Grupy Enea.

BEZPIECZEŃSTWO, które oznacza:
 

  • realizację działań mających na celu zapewnienie bezpieczeństwa energetycznego naszym odbiorcom; 

 

  • zapewnienie bezpiecznego środowiska pracy;

 

  • ochronę środowiska naturalnego;

 

  • świadome działania mające na celu ochronę danych wrażliwych, danych osobowych oraz informacji chronionych Interesariuszy.

UCZCIWOŚĆ, która oznacza:

 

  • postępowanie zgodnie z przepisami prawa powszechnie obowiązującego, zasadami współżycia społecznego, zasadami etycznymi oraz procedurami obowiązującymi w Spółce i Grupie Enea;

 

  • reagowanie na sytuacje niezgodne z przepisami prawa powszechnie obowiązującego, zasadami współżycia społecznego, zasadami etycznymi oraz procedurami obowiązującymi w Spółce i Grupie Enea;

 

  • równe traktowanie wszystkich Interesariuszy;

 

  • poszanowanie wartości i otwartość na odmienność opinii i poglądów;

 

  • podejmowanie działań zgodnych z wartościami i zasadami obowiązującymi u Pracodawcy i w Grupie Enea, niedopuszczających do konfliktu interesów.

Nasze zasady postępowania

Zasady postępowania pokazują nam, jak powinniśmy postępować w codziennych sytuacjach zawodowych, względem siebie, naszych interesariuszy oraz środowiska naturalnego, w którym działamy. Dzięki nim ponad piętnaście tysięcy pracowników Grupy Enea ma podobne postawy w pracy i tworzy spójny wizerunek Grupy Enea.

Zgłaszanie Naruszeń

hecklist-clipboard-task-management-online-survey-form-completion-corporate-business-technology-includes-document-management-system-dms-process-automation-efficiently-manage-files

Elementem kultury korporacyjnej opartej na Uczciwości jest zapewnienie możliwości sygnalizowania naruszeń prawa, regulacji wewnętrznych spółek Grupy ENEA lub też działań nieetycznych. W tym celu wdrożyliśmy w spółkach Grupy ENEA procedury zgłoszeń wewnętrznych zgodne z ustawą o ochronie sygnalistów oraz zaawansowany system zgłaszania naruszeń, który umożliwia pracownikom oraz innym interesariuszom poufne lub anonimowe zgłaszanie wszelkich naruszeń w ramach działalności Grupy ENEA w dogodny dla nich sposób.

Sprawdź, jak przebiega procedura Zgłaszania Naruszeń

Kampania #EneaJestFair

midsection-man-woman-wearing-mask-table

Nasza firma zdecydowanie angażuje się w walkę przeciwko korupcji. Nasza najnowsza kampania #EneaJestFair ma na celu podniesienie świadomości społeczeństwa oraz naszych pracowników na temat szkodliwych skutków korupcji oraz promowanie etyki i uczciwości jako wartości fundamentalnych w naszym biznesie. 

Poprzez edukację, ścisłe procedury i regularne kontrole, dążymy do zapewnienia, że nasza firma pozostaje wolna od korupcji, co przyczynia się do zwiększenia zaufania naszych interesariuszy i wspierania uczciwego środowiska biznesowego.

Kontakt

ENEA S.A.
Compliance Officer Grupy ENEA
Email: esa.compliance@enea.pl