
Compliance
System Compliance Grupy ENEA

System Compliance Grupy ENEA
Celem Systemu Compliance Grupy ENEA jest zapewnienie zgodności działań Grupy ENEA z obowiązującymi normami wynikającymi z powszechnie obowiązujących przepisów prawa i regulacji wewnętrznych jak też normami etycznymi. Bazuje on na podstawowych zasadach dobrego zarządzania oraz kulturze korporacyjnej opartej na prawie i etyce. Broszura informacyjna pn. „System Compliance Grupy ENEA” w syntetyczny sposób opisuje funkcjonowanie Systemu Compliance Grupy ENEA, porusza kwestie związanie z zapobieganiem korupcji, wskazuje czym jest konflikt interesów, a także wskazuje na kwestie sponsoringowe.
System Compliance Grupy ENEA składa się zarówno z regulacji, jak też wykonywanych na ich podstawie działań, w tym w szczególności działań edukacyjnych w postaci szkoleń adaptacyjnych oraz cyklicznych szkoleń e-learningowych. System Compliance Grupy ENEA, który jest konsekwentnie rozwijany dąży do osiągnięcia i utrzymania poziomu organizacyjnego, zapewniającego maksymalny możliwy stopień eliminacji potencjalnych zagrożeń, jakie mogą dotknąć
Grupę ENEA, w szczególności poprzez:
- analizę ryzyka braku zgodności (non-Compliance) w działaniu Grupy ENEA,
- kreowanie kultury korporacyjnej promującej etyczne i zgodne z prawem zachowania wśród Pracowników oraz Kontrahentów,
- informowanie Pracowników oraz Kontrahentów o wymaganiach Grupy ENEA, wynikających z przepisów prawa i regulacji wewnętrznych, które mają zastosowanie do realizowanych przez nich zadań,
- zapewnienie możliwości poufnego oraz anonimowego zgłaszania naruszeń przepisów prawa, regulacji wewnętrznych oraz wartości i zasad etycznych Grupy ENEA, w szczególności tych o charakterze korupcyjnym przez Pracowników oraz Kontrahentów,
- tworzenie i opiniowanie regulacji wewnętrznych w celu zapewnienia ich zgodności z prawem, regulacjami wewnętrznymi, przyjętymi standardami środowiskowymi oraz wartościami etycznymi,
- rozwój Systemu Compliance Grupy ENEA na bazie dotychczasowych doświadczeń oraz najlepszych standardów rynkowych.
Kodeks Kontrahentów Grupy ENEA

Kodeks Kontrahentów Grupy ENEA
Kodeks Kontrahentów Grupy ENEA obowiązujący w Grupie ENEA określa podstawowe oczekiwania Grupy ENEA względem kontrahentów dotyczące zgodności ich działań z przepisami prawa powszechnie obowiązującego, standardami rynkowymi oraz etycznymi.
Kodeks Kontrahentów Grupy ENEA odzwierciedla przyjęte przez Grupę ENEA fundamentalne wartości i zasady postępowania. Określone w Kodeksie Kontrahentów Grupy ENEA zasady ujęte zostały w broszurze informacyjnej.
Kodeks Kontrahentów Grupy ENEA zawiera w szczególności:
- oczekiwania Grupy ENEA w zakresie przestrzegania przez kontrahentów prawa powszechnie obowiązującego,
- oczekiwania Grupy ENEA w zakresie przestrzegania przez kontrahentów praw człowieka i bezpieczeństwa pracy,
- oczekiwania Grupy ENEA w zakresie ochrony przez kontrahentów środowiska naturalnego,
- oczekiwania Grupy ENEA w zakresie przeciwdziałania przez kontrahentów korupcji i konfliktowi interesów,
- oczekiwania Grupy ENEA w zakresie przestrzegania przez kontrahentów zasad uczciwej konkurencji. Wszelkie naruszenia postanowień Kodeksu Kontrahentów, przepisów prawa powszechnie obowiązującego oraz norm etycznych, związane z działalnością spółek Grupy ENEA należy zgłaszać poprzez dedykowane kanały komunikacji wskazane na stronie internetowej Grupy ENEA.
Grupa ENEA w przypadku naruszeń niniejszego Kodeksu Kontrahentów, dopuszcza możliwość wdrożenia odpowiednich działań mających na celu usunięcie naruszeń przez Kontrahenta. W takiej sytuacji Kontrahenci powinni podjąć niezwłocznie działania wyjaśniające i naprawcze. W przypadku poważnych naruszeń spółki Grupy ENEA zastrzegają sobie prawo wprowadzenia odpowiednich sankcji wobec danego Kontrahenta, w tym także zakończenia z nim współpracy.
Wierzymy, że przestrzeganie Kodeksu Kontrahentów Grupy ENEA prowadzić będzie do budowania długotrwałych, uczciwych i przejrzystych relacji biznesowych z Kontrahentami, a ich przestrzeganie stanowić będzie wyraz wzajemnego szacunku i partnerstwa.
Określone w Kodeksie Kontrahentów Grupy ENEA zasady ujęte zostały
w broszurze informacyjnej
Kodeks Etyki Grupy ENEA

Kodeks Etyki Grupy ENEA
Grupa Enea jest nowoczesną, innowacyjną grupą surowcowo-energetyczną. Pracując w sektorze energetycznym, bierzemy odpowiedzialność za bezpieczeństwo energetyczne kraju. Nasza praca ma bezpośredni wpływ na funkcjonowanie nie tylko polskiej gospodarki, ale również milionów polskich gospodarstw domowych. Dbamy o to, aby nasza działalność była zgodna zarówno z regulacjami prawnymi, jak i standardami etycznymi.
Zależy nam, aby wszyscy pracownicy postępowali według tych samych norm etycznych, dlatego opracowaliśmy Kodeks Etyki Grupy Enea, w którym opisaliśmy wartości etyczne, jakimi kierujemy się na co dzień w pracy oraz zasady postępowania, które wskazują stosowny sposób zachowania w sytuacjach służbowych wobec klientów, partnerów handlowych, akcjonariuszy, społeczności lokalnych i współpracowników.
Dbamy o to, by każdy pracownik Grupy Enea znał Kodeks Etyki i postępować według norm, które są w nim opisane. Przestrzegając zapisów Kodeksu podczas wykonywania swoich obowiązków służbowych, realizujemy wizję oraz misję Grupy. Wartości oraz zasady postępowania mają nas motywować i wspierać w osiąganiu wspólnych celów – zarówno biznesowych, jak i indywidualnych. Wierzymy, że są one również akceptowane przez całe otoczenie Grupy Enea i przyczyniają się do budowania długotrwałych, uczciwych i przejrzystych relacji ze wszystkimi interesariuszami.
Kodeks Etyki Grupy ENEA wskazuje zasady postępowania w sytuacjach, z którymi Pracownicy spotykają się na co dzień, a które nie zawsze regulowane są przepisami prawa powszechnie obowiązującego i ma na celu przypominanie, że wszyscy jesteśmy zobowiązani do przestrzegania przyjętych przez Grupę ENEA wartości i zasad postępowania.
Nasze wartości
ODPOWIEDZIALNOŚĆ, która oznacza:
- wywiązywanie się z deklaracji jakości obsługi, terminowości i niezawodności wytwarzania oraz dostaw energii, a także produktów i usług oferowanych przez Grupę Enea;
- realizowanie obowiązków pracowniczych i zobowiązań wynikających z umów społecznych;
- świadome szacowanie ryzyk związanych z działalnością i ponoszenie konsekwencji za działania, które mają realny wpływ na życie społeczno-gospodarcze, bezpieczeństwo oraz ekologię obszaru, na którym funkcjonuje Grupa Enea;
- uwzględnianie w działaniach potrzeb i wymagań szeroko pojętych interesów społecznych.
KOMPETENCJA, która oznacza:
- wykonywanie zadań, świadczenie usług i oferowanie produktów najwyższej jakości;
- podnoszenie kwalifikacji w celu realizacji planów biznesowych Spółki i Grupy Enea oraz samorealizacji;
- dzielenie się wiedzą i doświadczeniem ze współpracownikami w celu efektywnego realizowania zadań i budowania przewagi konkurencyjnej Grupy Enea.
BEZPIECZEŃSTWO, które oznacza:
- realizację działań mających na celu zapewnienie bezpieczeństwa energetycznego naszym odbiorcom;
- zapewnienie bezpiecznego środowiska pracy;
- ochronę środowiska naturalnego;
- świadome działania mające na celu ochronę danych wrażliwych, danych osobowych oraz informacji chronionych Interesariuszy.
UCZCIWOŚĆ, która oznacza:
- postępowanie zgodnie z przepisami prawa powszechnie obowiązującego, zasadami współżycia społecznego, zasadami etycznymi oraz procedurami obowiązującymi w Spółce i Grupie Enea;
- reagowanie na sytuacje niezgodne z przepisami prawa powszechnie obowiązującego, zasadami współżycia społecznego, zasadami etycznymi oraz procedurami obowiązującymi w Spółce i Grupie Enea;
- równe traktowanie wszystkich Interesariuszy;
- poszanowanie wartości i otwartość na odmienność opinii i poglądów;
- podejmowanie działań zgodnych z wartościami i zasadami obowiązującymi u Pracodawcy i w Grupie Enea, niedopuszczających do konfliktu interesów.
Nasze zasady postępowania
Zasady postępowania pokazują nam, jak powinniśmy postępować w codziennych sytuacjach zawodowych, względem siebie, naszych interesariuszy oraz środowiska naturalnego, w którym działamy. Dzięki nim ponad piętnaście tysięcy pracowników Grupy Enea ma podobne postawy w pracy i tworzy spójny wizerunek Grupy Enea.
Kontakt
ENEA S.A.
Compliance Officer Grupy ENEA
Email: esa.compliance@enea.pl