friends-forming-handstack-park

Społeczeństwo

Tworzymy przyszłość opartą na wzajemnym szacunku, współpracy
i zrównoważonym rozwoju. Nasze społeczne zaangażowanie kształtuje
naszą firmę i inspiruje nas do dalszych działań.

Nasi pracownicy

strzal-zblizenie-malych-zielonych-lisci-krzewu
chercheurs-recherche-sources-energie-alternatives
Rectangle

Enea przyjęła Strategię rozwoju GK Enea do 2035 roku, której celem jest m.in. efektywne wykorzystywanie lokalnych zasobów i infrastruktury w procesie tworzenia nowych miejsc pracy w regionach związanych z aktywami węglowymi. GK Enea planuje też rozwijać potencjał obecnych pracowników dzięki ofercie programów szkoleniowych i adaptacyjnych pozwalający doskonalić kompetencje przydatne w procesie transformacji energetycznej Grupy. W ocenie organizacji, transformacja może przynieść szereg skutków, które okażą się pozytywne z punktu widzenia pracowników – dotyczy to m.in. szans na rozwój zawodowy w obszarze nowych technologii, nowych miejsc pracy oraz motywujących systemów wynagrodzeń.

Grupa Kapitałowa Enea zapewnia godziwe wynagrodzenie, równą płacę za równą pracę, możliwości tworzenia i przystępowania do związków zawodowych oraz prawo do urlopu i wypoczynku.

Blisko 92% pracowników Grupy objęta jest umowami zbiorowymi, tj. zakładowymi układami zbiorowymi pracy, a blisko 100% pracowników pracuje w spółkach, w których są przedstawiciele pracowników. Potwierdza to starania Grupy w zakresie dbania o interesy pracowników. Układy zbiorowe są negocjowane z pracownikami i przebiega to w zależności od potrzeb. Przykładowe zapisy obejmują np. kwestie podwyższania odpraw, dodatków stażowych, benefitów czy pracowniczego programu emerytalnego.

Spółki Grupy umożliwiają swoim pracownikom wyrażać opinie i wpływać na ważne kwestie dotyczące organizacji i warunków pracy, zarządzania czy kultury organizacyjnej. Większość spółek, w tym Enea S.A., uruchomiła kanały komunikacyjne, za których pośrednictwem można zgłaszać naruszenia praw człowieka – jeżeli dany przypadek zostanie potwierdzony, spółki wdrażają odpowiednie środki naprawcze. Gdy naruszenie ma związek z działaniami kontrahentów, możliwe jest wprowadzenie sankcji, w tym także zakończenie współpracy. Pracownicy spółek Grupy, w których nie zostały utworzone oddzielne kanały zgłaszania naruszeń mają możliwość dokonywania zgłoszeń w ramach systemu funkcjonującego w Enei S.A. 

Regulujemy swoje zobowiązania dotyczące warunków pracy w szeregu wewnętrznych aktów normatywnych, które uwzględniają interesy pracowników i współpracowników, wskazanych w Sprawozdaniu.
    

W Grupie Enea funkcjonują układy zbiorowe pracy oraz związki zawodowe, które są przedstawicielami pracowników.
 

Objęcie pracowników układami zbiorowymi pracy

GK Enea

Liczba pracowników objętych układami zbiorowymi pracy

16 491

Odsetek pracowników objętych układami zbiorowymi pracy

91,60%

Liczba pracowników pracujących w zakładach, w których są przedstawiciele pracowników

18 004

Odsetek pracowników reprezentowanych przez przedstawicieli pracowników

99,99%

Wszyscy pracownicy GK Enea otrzymują wynagrodzenie równe bądź wyższe niż poziom adekwatnego wynagrodzenia oraz są objęci ochroną socjalną
 

Pracownicy objęci ochroną socjalną z powodu

Odsetek pracowników

Choroby

100%

Bezrobocia rozpoczynającym się w czasie trwania umowy

100%

Wypadku przy pracy i nabytej niepełnosprawności

100%

Urlopu rodzicielskiego

100%

Przejścia na emeryturę

100%

Do grona pracowników, którzy skorzystali z urlopu rodzinnego zaliczono tych, którzy w 2024 r. przynajmniej raz skorzystali z nieobecności wynikającej z urlopu ze względów rodzinnych (urlop ojcowski, macierzyński, rodzicielski, opiekuńczy, wychowawczy, opieka nad zdrowym dzieckiem).
 

Urlopy rodzinne dla pracowników

Pracownicy uprawnieni do korzystania z urlopu rodzinnego

Pracownicy uprawnieni, którzy skorzystali z urlopu rodzinnego

Liczba pracowników

Odsetek pracowników

Liczba pracowników

Odsetek pracowników

Kobiety

3 412

100%

1 252

36,7%

Mężczyźni

14 593

100%

2 394

16,4%

Łączna liczba pracowników uprawnionych do korzystania z urlopu rodzinnego

18 005

100%

3 646

20,2%

Polityka Compliance Grupy Enea zobowiązuje spółki Grupy do wdrażania i udoskonalania systemów i procedur w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy, w szczególności poprzez podnoszenie kwalifikacji BHP, przeciwdziałanie chorobom zawodowym i wypadkom oraz ścisłe przestrzeganie regulacji związanych z bezpieczną pracą.

Informacje dotyczące systemu bezpieczeństwa i higieny pracy oraz liczby wypadków.
 

Mierniki bezpieczeństwa i higieny pracy

Pracownicy

Odsetek osób objętych systemem zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy

100%

Liczba zgonów w wyniku urazów związanych z pracą i złego stanu zdrowia związanego z pracą

0

Liczba zgonów w wyniku urazów związanych z pracą i złego stanu zdrowia związanego z pracą innych pracowników pracujących na placach budowy przedsiębiorstwa

0

Liczba zarejestrowanych wypadków związanych z pracą

157

Wskaźnik rejestrowanych wypadków związanych z pracą

5,24

Liczba przypadków rejestrowanych złych stanów zdrowia związanych z pracą

4

Liczba dni straconych z powodu urazów związanych z pracą i zgonów z powodu wypadków związanych z pracą, złego stanu zdrowia związanego z pracą i zgonów ze względu na zły stan zdrowia

10 435

W Grupie Enea przyjęto i stosuje się Politykę przeciwdziałania mobbingowi i dyskryminacji oraz innym nieakceptowalnym zachowaniom w Enei S.A. Polityka stanowi podstawową regulację przeciw dyskryminacji i obejmuje wszystkie osoby zatrudnione oraz wykonujące pracę na podstawie umów cywilno-prawnych. Polityka wprowadza zakaz dyskryminacji ze względu na płeć, wiek, niepełnosprawność, rasę, religię, narodowość, przekonania polityczne, przynależność związkową, pochodzenie etniczne, wyznanie, orientację seksualną, a także ze względu na zatrudnienie na czas określony lub nieokreślony albo w pełnym lub w niepełnym wymiarze czasu pracy. 

Dane pracownicze 2024

Poniżej zaprezentowano dane liczbowe dotyczące pracowników w Grupie Enea za 2024 r.

Liczba pracowników w podziale na płeć

GK Enea

Kobiety

3 412

Mężczyźni

14 593

Liczba zatrudnionych pracowników ogółem

18 005

 

 

Liczba pracowników według czasu trwania umowy i płci

Liczba zatrudnionych pracowników stałych

Liczba zatrudnionych pracowników tymczasowych

Kobiety

3 090

322

Mężczyźni

13 303

1 290

Liczba zatrudnionych pracowników ogółem

16 393

1 612

 

 

Liczba pracowników według czasu wymiaru czasu pracy i płci

Liczba pracowników zatrudnionych w pełnym wymiarze czasu pracy

Liczba pracowników zatrudnionych w niepełnym wymiarze czasu pracy

Kobiety

3 381

31

Mężczyźni

14 563

30

Liczba zatrudnionych pracowników ogółem

17 944

61

Rotacja pracowników

GK Enea

Liczba pracowników ogółem, którzy odeszli z jednostki w okresie sprawozdawczym

1 048

Miernik rotacji pracowników w okresie sprawozdawczym

5,8%

Osoby niebędące pracownikami stanowiące własne zasoby pracownicze

GK Enea

Liczba osób związanych z jednostką umowami dotyczącymi świadczenia pracy (np. "osoby samozatrudnione¹)"

774

Liczba osób zapewnionych przez jednostki prowadzące działalność związaną z zatrudnieniem

156

Całkowita liczba osób niebędących pracownikami stanowiących własne zasoby pracownicze

930


¹ Pracownicy samozatrudnieni to osoby pracujące we własnym imieniu i na własny rachunek, w tym osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą.

Liczba kobiet i mężczyzn w kadrze kierowniczej najwyższego szczebla.
 

Rozkład płci w kadrze kierowniczej najwyższego szczebla

Kadra kierownicza najwyższego szczebla GK Enea

Liczba zatrudnionych pracowników stałych

Liczba zatrudnionych pracowników tymczasowych

Kobiety

69

28%

Mężczyźni

176

72%

Liczba pracowników w kadrze kierowniczej najwyższego szczebla ogółem

245

100%

 

 

Zróżnicowanie wiekowe pracowników

Liczba pracowników GK Enea

Liczba pracowników poniżej 30 lat

2 130

Liczba pracowników w wieku 30-50 lat

10 975

Liczba pracowników powyżej 50 roku życia

4 900

Liczba pracowników ogółem

18 005


Dane ujawniono wg. stanu zatrudnienia na 31.12.2024 r. (w osobach).

Liczba godzin szkoleniowych na pracownika w podziale na płeć

Średnia liczba godzin szkoleń

Kobiety

14,4

Mężczyźni

16,9

Łączna liczba / średnia liczba godzin szkoleniowych

16,5

Luka płacowa

GK Enea

Luka płacowa między kobietami a mężczyznami

3,7%

 

 

Roczny miernik całkowitego wynagrodzenia

GK Enea

Współczynnik całkowitego wynagrodzenia

4,6

Możliwość zgłaszania uwag i wątpliwości

Rectangle

Enea S.A. zapewnia dostępność tych kanałów w swoich spółkach oraz informuje pracowników i współpracowników o możliwości zgłaszania uwag i wątpliwości. Najczęściej wykorzystywane metody komunikacji to: 

  • Intranet i serwisy internetowe,
  • e-mail,
  • szkolenia, w szczególności szkolenia wstępne dla nowych pracowników,
  • newsletter Compliance,
  • wspólne dyski i systemy informatyczne,
  • spotkania informacyjne. 


Grupa Kapitałowa Enea zapewnia również ochronę sygnalistów. 

Pracownicy w łańcuchu wartości

Rectangle

Kwestię praw człowieka oraz warunków pracy osób wykonujących pracę w łańcuchu wartości reguluje Kodeks Kontrahentów Grupy Enea. Kodeks jednoznacznie zobowiązuje wszystkich kontrahentów Grupy, aby: 

  • szanowali godność i prawa każdego człowieka oraz dbali, by ich pracownicy odnosili się do siebie z szacunkiem,
  • przestrzegali podstawowych praw pracowniczych,
  • zapewniali sprawiedliwe warunki pracy i płacy,
  • nie zatrudniali osób poniżej minimalnego wieku przyjętego w danym kraju oraz poniżej standardów międzynarodowych,
  • nie korzystali z pracy przymusowej oraz nie współpracowali z podwykonawcami, co do których ustalono, że czerpią korzyści z wykorzystywania do pracy dzieci poniżej minimalnego wieku przyjętego w danym kraju oraz poniżej standardów międzynarodowych,

Relacje z lokalnymi społecznościami

Relacje z lokalnymi społecznościami

Stabilne dostawy energii elektrycznej i ciepła są niezbędne do funkcjonowania lokalnych społeczności. Dokumentem regulującym relacje ze społecznościami na poziomie Grupy jest Polityka Compliance Grupy Enea, która zobowiązuje wszystkie spółki Grupy do „bycia nie tylko podmiotami przyczyniającymi się do postępu gospodarczego, ale także dobrym i cenionym partnerem”. Podjęte zobowiązania w ramach ww. Polityki to:

  • prowadzenie dialogu społecznego z różnymi grupami interesariuszy,
  • systematyczne, rzetelne i otwarte informowanie o działaniach społecznie odpowiedzialnych, między innymi poprzez cykliczne raportowanie informacji niefinansowych,
  • wspieranie lokalnych inicjatyw sportowych i kulturalnych,
  • rozwój edukacji oraz przeciwdziałanie wykluczeniu społecznemu i ekonomicznemu poprzez wspieranie lokalnych i pracowniczych inicjatyw w tym zakresie,
  • pomoc potrzebującym i chorym poprzez aktywny udział w działaniach charytatywnych.

Konsumenci i użytkownicy końcowi

Rectangle

Strategii Rozwoju Grupy Kapitałowej Enea do 2035 roku zostały przyjęte cele takie jak np. zapewnienie ciągłych dostaw energii elektrycznej o odpowiednich parametrach jakościowych czy też dostosowanie sieci dystrybucyjnej do pracy w zdecentralizowanym systemie elektroenergetycznym. Ponadto, wszystkie działania Grupy mające wpływ na konsumentów lub użytkowników końcowych prowadzone są w sposób zgodny z przepisami powszechnie obowiązującego prawa i standardami rynkowymi np. Zbiorem Praw Konsumenta Energii Elektrycznej oraz Dobrymi Praktykami Sprzedawców Energii Elektrycznej i Paliw Gazowych. W zakresie ochrony danych osobowych, w Grupie funkcjonuje Polityka ochrony danych osobowych zgodna z Rozporządzeniem o ochronie danych osobowych, a jednostka dominująca stawia sobie za cel zmniejszenie incydentów ochrony danych do minimum. 

Uczciwe podejście do konsumentów, respektowanie ich praw oraz rzetelną realizację podpisanych umów regulują w spółce także m.in. Standardy Sprzedaży Enei S.A. dla klientów biznesowych oraz Kodeks Dobrych Praktyk w zakresie przetwarzania danych osobowych w obszarze sprzedaży. Enea S.A. posiada też tytuł Certyfikowanego Sprzedawcy Energii przyznawany przez Towarzystwo Obrotu Energią. 

W celu zwiększania świadomości klientów, prowadzenia otwartego dialogu i utrzymywania partnerskich relacji biznesowych w zakresie średnich i dużych przedsiębiorstw, Enea S.A. organizuje webinaria oraz konferencje poświęcone aktualnej sytuacji na europejskim oraz krajowym rynku energii, wskazując w ten sposób istotne trendy rynkowe oraz zmiany na nim zachodzące.  

Spółki Grupy Kapitałowej Enea wdrożyły kanały umożliwiające zgłaszanie wątpliwości przez konsumentów, na których jednostki mogą mieć istotny wpływ. Jednostka dominująca udostępniła ten system nie tylko konsumentom, lecz także własnym pracownikom, pracownikom w łańcuchu wartości oraz dotkniętym społecznościom.

Bezpieczeństwo i niezawodność dostaw energii

Jednym z filarów przyjętej w 2024 r. Strategii Rozwoju Grupy Kapitałowej do 2035 roku jest rozwój i zapewnienie bezpieczeństwa sieci dystrybucyjnej, a jednym z celów jest zapewnienie ciągłych dostaw energii elektrycznej o odpowiednich parametrach jakościowych, gdzie kluczową miarą są wartości wskaźników SAIDI i SAIFI w 2035 r. – SAIDI ma wynosić 80 min, a SAIFI 1,79. 

Wartość wskaźnika w poszczególnych latach

2020

2021

2022

2023

2024

Wykonanie SAIDI [min.]

76,88

78,28

87,44

84,29

83,70

Oczekiwana wartość strategiczna w 2024 roku (maksimum) [min.]        

84,29

Wykonanie SAIFI [liczba]

2,06

1,97

1,94

1,79

1,63

Oczekiwana wartość strategiczna w 2024 roku (maksimum) [liczba]        

1,89