Polityki i regulacje w zakresie ESG
Regulacje w zakresie ochrony środowiska
W Grupie funkcjonuje szereg polityk i procedur odnoszących się do kwestii środowiskowych. WKodeksie Etyki Grupy ENEA zapisano m.in., że firma:
- pracując nad nowymi usługami i produktami bierze pod uwagę czynniki środowiskowe,
- inwestuje w rozwiązania spełniające rygorystyczne normy ochrony środowiska,
- pracuje nad rozwiązaniami technologicznymi umożliwiającymi zwiększenie produkcji energii ze źródeł odnawialnych,
- w sposób racjonalny korzysta z energii i zasobów naturalnych oraz dąży do zmniejszania ilości powstających odpadów i zanieczyszczeń,
- inicjuje i aktywnie uczestniczy w akcjach edukacyjnych na rzecz ochrony środowiska naturalnego i budowania świadomości ekologicznej,
- zapobiega wystąpieniu awarii zagrażających środowisku.
Dbałość o zrównoważony rozwój i środowisko naturalne uwzględnia również Kodeks Etyki dla GK LW „Bogdanka” S.A. oraz Polityka Compliance Grupy ENEA, która nakazuje nam m.in.:
- działania minimalizujące emisję zanieczyszczeń i gwarantujące rozsądne gospodarowanie zasobami naturalnymi,
- inicjatywy na rzecz zachowania równowagi pomiędzy działalnością Grupy a środowiskiem naturalnym,
- prowadzenie inwestycji uwzględniających technologie przyjazne środowisku,
- wspieranie odnawialnych źródeł energii,
- współpracę z organizacjami odpowiedzialnymi za dbanie o środowisko naturalne.
Polityka Zakupowa Grupy Kapitałowej ENEA zawiera zasadę uwzględniania przy wyborze dostawców produktów i usług kryteriów pozacenowych, w tym aspektów środowiskowych, takich jak efektywność energetyczna przedmiotu zamówienia. Kryteria oceny ofert są jednak określane indywidualnie dla każdego postępowania przetargowego, a wybrane aspekty środowiskowe są ich częścią tylko wtedy, gdy zostaną uznane za adekwatne do przedmiotu zamówienia. Jednocześnie umowy ze wszystkimi naszymi dostawcami zawierają zobowiązanie do przestrzegania postanowień Kodeksu Kontrahentów Grupy ENEA, w którym zapisaliśmy oczekiwania m.in. w zakresie ochrony środowiska naturalnego.
Polityka komunikacji w Grupie ENEA zawiera zapisy mówiące, że komunikacja Grupy jest prowadzona w sposób promujący wartości proekologiczne, a jej działania sponsoringowe będą się koncentrować m.in. na obszarze ochrony środowiska.
Wybrane polityki, standardy i procedury należytej staranności obszaru zarządzania środowiskowego w spółkach Grupy ENEA | |
ENEA S.A. |
|
ENEA Wytwarzanie |
|
ENEA Ciepło, ENEA Ciepło Serwis |
|
ENEA Ciepło – Oddział Białystok |
|
Miejska Energetyka Cieplna Piła |
|
Przedsiębiorstwo Energetyki Cieplnej |
|
ENEA Operator |
|
ENEA Oświetlenie |
|
ENEA Elektrownia Połaniec, ENEA Bioenergia |
|
Lubelski Węgiel „Bogdanka” |
|
Trwają prace nad przygotowaniem kompleksowej, wspólnej dla całej Grupy ENEA polityki klimatycznej. Dokument będzie identyfikował najważniejsze ryzyka i szanse związane ze zmianami klimatu, określał sposoby i zasady zarządzania nimi, a także wyznaczał firmie cele klimatyczne i wskaźniki ich realizacji.
Regulacje dotyczące kwestii pracowniczych
Zagadnienia pracownicze na poziomie Grupy regulują przede wszystkim:
- zakładowe układy zbiorowe pracy,
- Kodeks Etyki Grupy ENEA, określający m.in. wartości Grupy, a także Kodeks Etyki dla GK LW „Bogdanka” S.A.,
- Polityka Compliance Grupy ENEA, która opisuje m.in. pożądane zachowania i postawy Pracowników, a także Polityka Compliance Lubelskiego Węgla „Bogdanka" S.A.,
- Procedura realizacji działań rozwoju kapitału ludzkiego w Grupie ENEA, ujednolicająca postępowanie w zakresie podnoszenia kwalifikacji zawodowych Pracowników,
- Preliminarze Wspólnej Działalności Socjalnej w Grupie ENEA, wyznaczające zakres i zasady udzielania świadczeń socjalnych na rzecz Pracowników w danym roku,
- Procedura Komitetu Zarządzania Grupy ENEA dotycząca polityki personalnej w zakresie obsady Zarządów i Rad Nadzorczych Spółek.
Ważniejsze regulacje wewnętrzne z zakresu zagadnień pracowniczych obowiązujące w wybranych spółkach Grupy ENEA | |
ENEA S.A. |
|
ENEA Operator |
|
Lubelski Węgiel „Bogdanka” |
|
ENEA Centrum |
|
ENEA Elektrownia Połaniec |
|
ENEA Wytwarzanie |
|
1Obowiązuje na podstawie porozumienia o stosowaniu ZUZP dla Pracowników ENEA S.A., co oznacza, że spółka może go samodzielnie zmieniać (jest jednak związana wykładnią jego interpretacji).
Regulacje w zakresie bezpieczeństwa danych klientów
Wdrożone wewnętrzne regulacje zapewniające właściwą ochronę danych Klientów:
- Polityka Bezpieczeństwa Grupy ENEA,
- Polityka Ochrony Danych Osobowych w Grupie ENEA,
- Zasady Bezpieczeństwa Teleinformatycznego w Grupie ENEA,
- Zasady przetwarzania informacji w Grupie ENEA,
- Zasady przetwarzania danych osobowych w Grupie ENEA,
- Metodyka Zarządzania Ryzykiem Cyberbezpieczeństwa Usług Kluczowych w Grupie ENEA,
- Metodyka zarządzania ryzkiem przetwarzania danych osobowych w Grupie ENEA.
Ponadto Grupa opracowała:
- Kodeks Dobrych Praktyk w zakresie przetwarzania danych osobowych w obszarze sprzedaży – zbiór praktycznych zasad dotyczących marketingu bezpośredniego, przetwarzania danych osobowych oraz realizacji obowiązków wynikających z RODO, Prawa telekomunikacyjnego i Ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną. Powstał we współpracy z Inspektorem Ochrony Danych Osobowych i obowiązuje wszystkich sprzedawców;
- Politykę Zrównoważonego Marketingu Bezpośredniego ENEA S.A., która ma charakter publicznej deklaracji w zakresie przestrzegania przepisów prawa związanych z ochroną danych osobowych i prywatności Klientów. Zapisano w niej zapewnienie należytej staranności po stronie ENEA S.A. w działaniach marketingowych kierowanych do Klientów.
Dodatkowo spółki Grupy przyjmują własne regulacje, czego przykładem może być Polityka Bezpieczeństwa Informacji w systemach teleinformatycznych w spółce Lubelski Węgiel „Bogdanka” S.A.
Kodeksy etyczne
W Grupie ENEA funkcjonuje Kodeks Etyki Grupy Enea, definiujący wartości, którymi powinni się kierować Pracownicy, wyłonione przez nich w badaniu, a także wskazujący wzorce postępowania dla wszystkich Pracowników oraz określający standardy dla relacji z Klientami, partnerami biznesowymi, akcjonariuszami, społecznościami lokalnymi i współpracownikami.
W Lubelskim Węglu „Bogdanka” obowiązuje Kodeks Etyki dla GK LW „Bogdanka” S.A., spójny z zasadami przyjętymi dla całej Grupy.
Do 6 stycznia 2022 r. w Grupie ENEA funkcjonowała Komisja Etyki, która rozstrzygała zgłaszane przez Pracowników wątpliwości etyczne oraz bezstronnie wyjaśniała zidentyfikowane przypadki prawdopodobnego złamania postanowień Kodeksu Etyki. Komisja działała w oparciu o swój regulamin, określający m.in. procedury w zakresie zgłaszania wątpliwości i naruszeń oraz prowadzenia czynności wyjaśniających. Z dniem 7 stycznia 2022 r. Komisja Etyki została zlikwidowana; jej kompetencje przejęła działająca od 15 lipca 2021 r. Komisja Compliance Grupy ENEA – dedykowany zespół rozpatrujący w Grupie ENEA zgłoszenia w sprawie naruszeń prawa powszechnie obowiązującego, aktów wewnętrznych Grupy ENEA oraz norm etycznych.
Regulacje antykorupcyjne
Zagadnienia związane z przeciwdziałaniem korupcji zostały unormowane w Polityce Compliance Grupy ENEA oraz w Kodeksie Etyki Grupy ENEA, a także w analogicznych dokumentach obowiązujących w GK LW „Bogdanka” S.A.
Aktem regulującym kwestie związane z przyjmowaniem, a także wręczaniem korzyści majątkowych i osobistych przez Pracowników Grupy ENEA są Zasady przyjmowania i wręczania upominków w Grupie ENEA. Określają one, w jakich okolicznościach przyjęcie bądź wręczenie upominku jest możliwe oraz jakie ewentualne czynności należy przedsięwziąć, aby móc go przyjąć lub wręczyć. Każde przyjęcie bądź wręczenie upominku jest traktowane jako wyjątek od ogólnej reguły i winno nastąpić w trybie określonym we wspomnianej regulacji.
Postanowienia odnoszące się do przeciwdziałania korupcji zawierają ponadto m.in. następujące dokumenty:
- Polityka zgłaszania naruszeń i ochrony sygnalistów w Grupie ENEA, której głównym założeniem było zapewnienie, aby sygnały o naruszeniach wpływające do organizacji zostały przyjęte, poddane wnikliwej analizie, zidentyfikowane w zakresie ewentualnych naruszeń, oszacowane z punktów widzenia ryzyka i właściwie zarządzone, a osoba sygnalizująca je w przekonaniu co do ich prawdziwości, uzyska ochronę przed ewentualnymi działaniami odwetowymi za zgłoszenie naruszenia;
- Kodeks Kontrahentów Grupy ENEA, określający podstawowe wymagania względem kontrahentów w zakresie zgodności ich działań z prawem oraz standardami etycznymi i rynkowymi. Określone w nim warunki współpracy zostały udostępnione kontrahentom w postaci broszury umieszczonej na witrynie internetowej Grupy ENEA, a szczegółową implementację wynikających z nich zasad zawarto w aktach Grupy regulujących w szczególności sferę kształtowania umów, udzielania zamówień, przyjmowania i wręczania upominków i weryfikacji kontrahentów.
Zapobieganie mobbingowi i dyskryminacji
Kwestie związane z różnorodnością są uwzględnione w:
- Kodeksie Etyki Grupy ENEA, zakładowych układach zbiorowych pracy,
- Polityce przeciwdziałania mobbingowi i dyskryminacji oraz innym nieakceptowalnym zachowaniom
- Polityce Compliance Grupy ENEA.