friends-forming-handstack-park

Zarządzanie ładem
korporacyjnym

W Grupie Enea najważniejszymi dokumentami w tym obszarze są: Kodeks Etyki Grupy Enea, Polityka Compliance Grupy Enea i Kodeks Kontrahentów Grupy Enea.

Ulokowanie ESG w strukturze zarządzania

Rectangle

Zarząd odpowiada za wszystkie sprawy Spółki, w tym kwestie ESG, z wyjątkiem tych zastrzeżonych przepisami prawa lub Statutu Spółki jako należące do kompetencji Walnego Zgromadzenia lub Rady Nadzorczej. Rada Nadzorcza sprawuje stały nadzór nad działalnością Spółki. Jej kompetencje obejmują wszystkie działania i uprawnienia określone w Statucie Spółki oraz w Kodeksie Spółek Handlowych, w tym także kwestie ESG. W 2024 r. odpowiedzialność za zarządzanie kwestiami związanymi ze zrównoważonym rozwojem w Grupie Kapitałowej Enea i nadzór nad tymi kwestiami były rozproszone między członków Zarządu, Rady Nadzorczej, komitetów funkcjonujących w ramach tych ciał oraz dyrektorów departamentów i kierowników biur Enei S.A.

Zgodnie z obowiązującym od 1 września 2024 r. Regulaminem Organizacyjnym Enea S.A. został utworzony Departament ESG, który odpowiada za realizację zadań w zakresie ESG . Departament podlega Członkowi Zarządu ds. Korporacyjnych. Celem działalności Departamentu ESG jest kreowanie strategii Grupy ENEA w zakresie standardów ESG oraz CSR oraz jej wdrażanie i monitoring realizacji.

Kultura korporacyjna

Grupa Kapitałowa Enea opiera swoją kulturę korporacyjną na jasno zdefiniowanych wartościach firmowych, na strategii rozwoju oraz na celach opisanych w Kodeksie Etyki Grupy Enea. 

Kodeks Etyki Grupy Enea jest zbiorem zasad i ideałów etycznych, który pomaga budować trwałe i przejrzyste relacje ze wszystkimi interesariuszami. Spółki Grupy kierują się wartościami wyznaczonymi przez Kodeks w codziennych kontaktach między sobą i z otoczeniem zewnętrznym - w ten sposób budują nowoczesną, innowacyjną grupę energetyczną. Fundamentalne wartości obowiązujące w całej Grupie to: 

  1. uczciwość

  2. odpowiedzialność

  3. bezpieczeństwo

  4. kompetencja

Kodeks Etyki Grupy Enea jest elementem systemu Compliance. Każdy pracownik powinien znać jego zasady, które kształtują indywidualne postawy i rozwijają kulturę organizacyjną.

Przeciwdziałanie korupcji i mechanizmy zgłaszania naruszeń

Kwestie przeciwdziałania korupcji uregulowano w Kodeksie Etyki Grupy Enea oraz uszczegółowiono m.in. w Polityce Compliance Grupy Enea, Procedurze Zgłaszania Naruszeń i Ochrony Sygnalistów w Enea S.A., Kodeksie Kontrahentów Grupy Enea i w Zasadach przyjmowania i wręczania upominków w Grupie Enea. Kodeks Etyki jednoznacznie wyraża brak akceptacji i bezkompromisowe stanowisko wobec wszelkich przejawów korupcji, w tym przyjmowania łapówek. Dokument zabrania pracownikom czerpania oraz oferowania korzyści z tytułu sprawowanych funkcji i podkreśla znaczenie nieprzyjmowania i niewręczania upominków, które mogłyby wpłynąć na obiektywne wykonywanie obowiązków służbowych. 

Spółki Grupy Kapitałowej Enea systemowo dbają o skuteczną komunikację w zakresie zapobiegania korupcji dzięki dostosowywaniu bieżących działań do specyfiki spółek oraz do potrzeb pracowników. Grupa wdrożyła spójne i obowiązkowe szkolenia e-learningowe z zakresu Compliance, zasad przyjmowania i wręczania upominków oraz zapobiegania korupcji dla wszystkich pracowników i dla osób rozpoczynających pracę. 

[DR G1-3.R.21.b] Odsetek osób pełniących funkcje narażone na ryzyko objętych programami szkoleniowymi¹
Liczba osób pełniących funkcje narażone na ryzyko

6 058

Liczba osób pełniących funkcje narażone na ryzyko objętych programami szkoleniowymi

6 026

Odsetek osób pełniących funkcje narażone na ryzyko objętych programami szkoleniowymi

99,47%

¹ Za osoby objęte programami szkoleniowymi uznaje się osoby podlegające obowiązkowym szkoleniom.

Ochrona sygnalistów

Rectangle 6232

Zgodnie z Ustawą o ochronie sygnalistów transponującą Dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1937, Grupa Kapitałowa Enea w swoich wewnętrznych regulacjach zapewnia pełną ochronę osobom przekazującym informacje o naruszeniach.

Wdrożyliśmy w spółkach Grupy ENEA procedury zgłoszeń wewnętrznych oraz zaawansowany system zgłaszania naruszeń, który umożliwia pracownikom oraz innym interesariuszom poufne lub anonimowe zgłaszanie wszelkich naruszeń w ramach działalności Grupy ENEA w dogodny dla nich sposób.

Relacje z dostawcami

Rectangle

Podejście Grupy Enea do relacji z dostawcami przedstawiono w Kodeksie Kontrahentów Grupy Enea, który zawiera podstawowe wymagania wobec kontrahentów oraz odwołuje się do wartości i zasad zawartych w Kodeksie Etyki Grupy Enea. Dokument ten określa oczekiwania Grupy Enea m.in. w zakresie:

  • przestrzegania prawa,
  • praw człowieka i bezpieczeństwa pracy,
  • ochrony środowiska naturalnego,
  • przeciwdziałania korupcji,
  • uczciwej konkurencji.
     

Kontrahenci potwierdzają akceptację Kodeksu Kontrahentów Grupy Enea i zobowiązują się do przestrzegania zawartych w nim zasad w trakcie postępowań przetargowych oraz w zawieranych umowach. W ocenie Grupy Enea Kodeks stanowi podstawę do budowania długotrwałych, uczciwych i przejrzystych relacji biznesowych, a wzajemne przestrzeganie jego zasad jest wyrazem szacunku i partnerstwa.

Kwestię uwzględniania kryteriów społecznych i środowiskowych przy wyborze kontrahentów opisuje Polityka Zakupowa Grupy Kapitałowej Enea. Regulacja wdraża możliwość zastosowania przez spółki Grupy kryteriów pozacenowych przy wyborze kontrahentów, w tym uwzględnienie:

aspektów społecznych, w tym integracji zawodowej i społecznej bezrobotnych, młodocianych i osób z niepełnosprawnościami

aspektów środowiskowych, w tym efektywności energetycznej przedmiotu zamówienia