Od 1 stycznia 2021 roku nastąpią zmiany opłat za dystrybucję energii elektrycznej. Na fakturach pojawi się nowy składnik – opłata mocowa.
Opis zmian jest dostępny po kliknięciu przycisku Sprawdź szczegóły.
E-faktura to dokument w formie elektronicznej wystawiony za usługi świadczone przez Eneę. Jest dostępna dla Klientów, którzy posiadają konto w Elektronicznym Biurze Obsługi Klienta. E-faktura zawiera takie same dane jak faktura papierowa oraz posiada taką samą ważność prawną.
Aby przejść na e-fakturę:
Nie wyraziłeś zgody na e-fakturę podczas etapu rejestracji?
Nic straconego - możesz to zrobić w każdej chwili wchodząc na swoje konto w eBOK. W zakładce Faktury i płatności, wybierz Przejdź na e-fakturę, wskaż dokumenty, które chcesz otrzymywać w formie elektronicznej, zaznacz oświadczenie i i kliknij przycisk „Przejdź na e-fakturę”. E-faktura będzie aktywna od następnego dnia.
Nie wiesz, jak odczytać fakturę za energię elektryczną? Zapoznaj się z opisem najważniejszych elementów faktury za energię elektryczną.
Opłata OZE to opłata, która wynika z mechanizmów wspierania Odnawialnych Źródeł Energii.
Została wprowadzona do rozliczeń za świadczone usługi dystrybucyjne odbiorcom końcowym mocą ustawy z 20 lutego 2015 roku o odnawialnych źródłach energii (Dz. U. z 2015 r., poz. 478 z późniejszymi zamianami) zwaną również „Ustawa OZE” i obowiązuje od 1 lipca 2016 roku
Opłata OZE pojawiła się w fakturach za usługi dystrybucji oraz w fakturach za usługę kompleksową
Jest ona wykazywana jako odrębny składnik w fakturze
Czy opłata OZE jest obowiązkowa?
Opłata OZE jest obowiązkowa i wynika z „Ustawy OZE”. Muszą ją płacić wszyscy odbiorcy końcowi zgodnie z otrzymywanymi fakturami za świadczone usługi sprzedaży i dystrybucji energii elektrycznej od swojego sprzedawcy energii elektrycznej w przypadku posiadania jednej umowy kompleksowej lub Operatora Systemu Dystrybucyjnego w przypadku posiadania umów rozdzielonych.
Jaka jest wysokość opłaty OZE?
Opłata OZE naliczana jest od energii pobranej i zużytej przez odbiorcę końcowego. Stawka opłaty netto w 2017 roku wynosi 0,0037zł/kWh, czyli 0,004551 zł/kWh brutto i naliczana jest od każdej zużytej jednostki energii elektrycznej (wyjątkiem są tutaj tzw. odbiorcy przemysłowi, dla których ustawodawca wprowadził współczynniki korygujące w zależności od wielkości zużywanej energii elektrycznej i sposobu jej wykorzystania).
Kto otrzymuje opłatę OZE?
Całość pobranej Opłaty OZE jest przekazywana do operatora systemu przesyłowego elektroenergetycznego. Ten gromadzi środki z tytułu Opłaty OZE, a następnie przekazuje je operatorowi rozliczeń energii odnawialnej, który przeznacza tę opłatę na rozwój odnawialnych źródeł energii, pokrycie kosztów swojej działalności oraz na ewentualne pokrycie niedoboru środków na rachunku opłaty przejściowej.
To opłata pobierana na podstawie przyjętej w 2017 roku ustawy o rynku mocy, która tworzy mechanizm wynagradzania wytwórców za utrzymanie bezpieczeństwa energetycznego. Wysokość stawek określa Prezes Urzędu Regulacji Energetyki. Szczegółowe informacje na temat opłaty i odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania można znaleźć tutaj.
W zależności od cyklu rozliczeniowego faktury otrzymujesz co 1, 2, 6 lub 12 miesięcy. Szczegółowe informacje dotyczące Twojego okresu rozliczeniowego znajdziesz na umowie.
Cykl rozliczeniowy można zmienić poprzez zmianę warunków umowy. Jak możesz to zrobić?
1. Przygotuj wypełniony dokument:
Pamiętaj by na Oświadczeniu zaznaczyć okres rozliczeniowy z jakiego chcesz korzystać
2. Dokument możesz przekazać nam w wybrany przez siebie sposób:
wysyłając na adres korespondencyjny
ul. Jana Czochralskiego 6, 61-248 Poznań
przesyłając skan lub zdjęcie poprzez formularz Napisz do nas po zalogowaniu się do eBOK lub przy użyciu formularza kontaktowego czy czatu na stronie www.enea.pl
odwiedzając najbliższe Biuro Obsługi Klienta. Pamiętaj o rezerwacji wizyty!
Papierowa faktura rozliczeniowa powinna zostać dostarczona na wskazany przez Ciebie adres nie później niż na 7 dni przed terminem płatności.
Zgubiłeś fakturę lub nie dotarła do Ciebie?
Skorzystaj z e-faktury w Elektronicznym Biurze Obsługi Klienta. Jeżeli nie masz konta w Elektronicznym Biurze Obsługi Klienta zarejestruj się na ebok.enea.pl. Masz tam dostęp 24/h na dobę do wszystkich swoich faktur. Zobacz jak założyć konto w eBOK
Możesz też skontaktować się z nami w wybrany przez siebie sposób:
korzystając z Elektronicznego Biura Obsługi Klienta
rozmawiając na czacie
dzwoniąc na numer infolinii 611 111 111
wypełniając formularz kontaktowy
Chcesz mieć zawsze dostęp do swoich faktur?
Skorzystaj z e-faktury w Elektronicznym Biurze Obsługi Klienta. Jeżeli nie masz konta w Elektronicznym Biurze Obsługi Klienta - zarejestruj się na ebok.enea.pl. Masz tam dostęp 24/h na dobę do wszystkich swoich faktur. Zobacz jak założyć konto w eBOK
Jeżeli chcesz zmienić adres, na który wysyłamy faktury:
korzystając z Elektronicznego Biura Obsługi Klienta i podając nowy adres do wysyłki korespondencji
rozmawiając na czacie
wypełniając formularz kontaktowy. W treści wiadomości podaj:
dokładny adres pod którym korzystasz z naszych usług
adres, na który powinniśmy kierować korespondencję
Dwie faktury otrzymują Klienci, którzy:
posiadają dwie umowy:
ze względu na sprzedaż energii elektrycznej (od Enei)
ze względu na dystrybucję energii elektrycznej (od lokalnego Operatora Systemu Dystrybucyjnego)
posiadają umowę na więcej niż jeden punkt poboru energii
Jeżeli otrzymałeś fakturę, która budzi Twoje wątpliwości lub kwota znacząco różni się od tej na poprzedniej fakturze:
Przypomnij sobie, czy:
w ostatnim okresie kupiłeś nowy sprzęt, który może zużywać więcej prądu
ogrzewałeś mieszkanie za pomocą urządzeń elektrycznych
w trakcie upałów wykorzystywałeś klimatyzator
zlikwidowałeś stare urządzenie zużywające dużo prądu
wymieniłeś starsze urządzenia na nowe, energooszczędne
przez dłuższy czas mieszkanie stało puste
nie udostępniałeś lokalu na dłużej znajomym, rodzinie
upewnij się, że stan licznika nie jest szacowany
sprawdź liczbę dni za którą została wystawiona ta faktura
zweryfikuj czy wskazanie na fakturze jest takie samo lub podobne do wskazania na Twoim liczniku
Jesli nie wydarzyło się nic z wyżej wymienionych skontaktuj się z nami w jeden wybrany sposób:
korzystając z Elektronicznego Biura Obsługi Klienta
rozmawiając na czacie
dzwoniąc na numer infolinii 611 111 111
wypełniając formularz kontaktowy
Jeżeli na Twoim koncie pojawi nadpłata zostanie ona automatycznie uwzlędniona na poczet kolejnych płatności.
Jeżeli wolisz otrzymać nadpłatę na konto - prześlij do nas wypełniony i podpisany formularz przez swoje konto w Elektronicznym Biurze Obsługi Klientów lub czat - dotyczy kwoty nadpłaty do 500 zł lub dostarcz oryginał na adres najbliższego Biura Obsługi Klienta, jeśli kwota nadpłaty jest wyższa niż 500 zł.
Jeżeli na Twoim koncie pojawi się niedopłata poinformujemy Cię o tym na fakturze w pozycji "Informacje o zadłużeniach". Niedopłata nie jest doliczona do łącznej wartości danej faktury.
Niezależnie od Twojego okresu rozliczeniowego zadłużenie wskazane na fakturze obejmuje wszystkie nieopłacone wcześniej faktury za energię. Szczegółówe rozliczenie znajdziesz na pierwszej stronie swojej faktury.
Zadłużenie nie obejmuje nieopłaconych faktur za usługi dodatkowe, nielegalny pobór energii i ryczałt, naliczonych odsetek.
Aby uregulować swoje zaległości opłać wszystkich zaległe faktury. Informacje o swoich płatnościach znajdziesz 24/h dobę w eBOK.
Nadpłata nie zmniejsza Twojego zadłużenia. Zaległe płatności powinieneś spłacić na podstawie faktur, których termin płatności minął i innych dokumentów np. not odsetkowych.
Wyjątek stanowi sytuacja w 6. lub 12. miesięcznym cyklu rozliczeń. Jeżeli w tym samym cyklu rozliczeniowym powstaną jednocześnie zadłużenie wynikające z nieopłacenia prognoz zużycia i nadpłaty wynikające z mniejszego niż prognozowane rzeczywistego zużycia energii - w tej wyjątkowej sytuacji powstała nadpłata automatycznie pomniejszy zadłużenie z tytułu nieopłaconych prognoz.
Jeśli chcesz rozłożyć płatność na raty lub przedłużyć termin płatności faktury skontaktuj się z nami.
Zapoznamy się z historią Twoich płatności i podejmiemy decyzję.
Możesz skontaktować się z nami w wybrany przez siebie sposób:
korzystając z Elektronicznego Biura Obsługi Klienta
rozmawiając na czacie
dzwoniąc na numer infolinii 611 111 111
wypełniając formularz kontaktowy
Aby podać stan licznika należy założyć konto w Elektronicznym Biurze Obsługi Klienta. Numer faktury i PESEL będą Ci potrzebne tylko do pierwszej rejestracji, potem już tylko podajesz stan licznika. To najwygodniejszy i najszybszy sposób by przekazać nam te dane!
Wybierz Pakiet Ogrzewanie na sezon jesienno-zimowy i odbierz kod rabatowy o wartości 100 zł do Strefy Zakupów.
Zobacz więcejZadbaj o dodatkową ochronę siebie i swoich bliskich. Oddychaj powietrzem bez alergenów, bakterii, roztoczy i innych zanieczyszczeń.
Zobacz więcejWitaj, korzystasz z przeglądarki ( bądź ustawień wyświetlania) w wersji niższej niż Internet Explorer 11. Z tego powodu strona może wyświetlać się niepoprawnie. Proponujemy wyświetlanie strony w przeglądarkach Mozilla Firefox oraz Chrome.