Krajowy System e-Faktur (KSeF)
Możesz to zrobić w eBOK lub aplikacji Moja Enea.
Co to jest KSeF?
Krajowy System e-Faktur (KSeF) to ogólnopolska platforma udostępniona przez Ministerstwo Finansów, która umożliwia wystawianie, odbieranie oraz przechowywanie faktur elektronicznych w jednolitym formacie XML zgodnym ze strukturą FA_3 przygotowaną przez Ministerstwo Finansów.
Wprowadzenie KSeF ma na celu uproszczenie i automatyzację procesów fakturowania oraz zwiększenie bezpieczeństwa obrotu gospodarczego w Polsce, gwarantując autentyczność faktur i integralność ich treści oraz dostęp do faktur przez 10 lat od daty wystawienia.
Termin wdrożenia KSEF
1 lutego 2026 r.
Od tego dnia wszystkie faktury wystawione przez Eneę odbierzesz w KSeF
Co ta zmiana oznacza dla Ciebie?
Od 1 lutego 2026 r. wszystkim firmom i instytucjom będziemy wystawiać i udostępniać faktury za pośrednictwem Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).
Faktury wystawione od 1 lutego 2026 r. dla firm i instytucji nie będą już dostarczane w formie papierowej. W eBOK-u i w aplikacji Moja Enea nadal będziemy świadczyć usługę e-faktury, udostępniając szczegółowe rozliczenie w dotychczasowej formie.
Faktury wystawione do 31 stycznia 2026 r. będą wysyłane do Klientów na dotychczasowych zasadach w postaci papierowej albo elektronicznej.
Od 1 lutego 2026 r. faktury - niezależnie od okresu sprzedaży - będą już wystawiane wyłącznie w KSeF.
Pamiętaj
Od 1 lutego 2026 r. nie otrzymasz od nas faktury papierowej! Fakturę będziesz mógł pobrać w KSeF.
KSeF nie wysyła powiadomień o czekających na Ciebie fakturach.
Jeśli chcesz otrzymywać szczegółowe rozliczenie energii w dotychczasowej, czytelnej formie oraz jeśli dodatkowo chcesz otrzymywać powiadomienie o tym, że wystawiliśmy dla Ciebie fakturę w KSeF, zachęcamy do:
Aktywacji usługi e-faktura w eBOK
O aktywacji usługi e-faktura możesz zdecydować przy pierwszym logowaniu do nowo założonego konta w eBOK. W tym kroku możesz zdecydować dla których kontrahentów będziemy realizować usługę e-faktury. W kolejnym kroku umożliwimy Ci ustawienie powiadomień e-mail i SMS. Powiadomienie e-mail, informujące o zarejestrowaniu w KSeF faktury od Enei, będzie aktywowane automatycznie, natomiast pozostałe powiadomienia możesz ustawić samodzielnie.
Aktywacji usługi e-faktura w aplikacji Moja Enea
O aktywacji usługi e-faktura możesz zdecydować przy pierwszym logowaniu do Mojej Enei. W tym kroku możesz zdecydować dla których kontrahentów będziemy realizować usługę e-faktury, jeśli nie wykonałeś tego wcześniej, korzystając z konta w eBOK. Powiadomienie e-mail, informujące o zarejestrowaniu w KSeF faktury od Enei, będzie aktywowane automatycznie, natomiast pozostałe powiadomienia możesz samodzielnie ustawić w eBOK.
Zobacz zmiany, które zaczną obowiązywać od 1 lutego 2026 r.
Zobacz zmiany, które zaczną obowiązywać od 1 lutego 2026 r.
Dokumentami księgowymi, w rozumieniu ogólnych przepisów prawa, wystawionymi firmom lub instytucjom przez Eneę będą wyłącznie faktury wystawione w KSeF.
Najpóźniej w styczniu 2026 r. uzyskaj dostęp do KSeF, uwierzytelnij się i wygeneruj certyfikat, co pozwoli Ci na odbiór faktur z KSeF.
Faktury wystawione w KSeF będą dostępne w ustandaryzowanym, jednolitym formacie XML zgodnym z wzorem Ministerstwa Finansów różniącym się od wyglądu faktur, które otrzymywałeś dotychczas.
Dzięki usłudze e-faktura w eBOK Enea lub w aplikacji Moja Enea będziesz mógł zobaczyć swoje szczegółowe rozliczenie w czytelnej formie, dlatego już teraz sprawdź, czy masz konto.
Dniem otrzymania faktury będzie dzień nadania jej numeru w KSeF.
Ważne! Faktura w dniu nadania jej numeru w KSeF uznawana jest za dostarczoną do odbiorcy.
KSeF nie wysyła powiadomień o czekających na Ciebie fakturach. Takie powiadomienie otrzymasz po aktywacji usługi e-faktury w eBOK lub aplikacji Moja Enea.
Wyjątek
Wyłącznie przedsiębiorcy i instytucje nieposiadające polskiego nr NIP otrzymają faktury w dotychczasowej formie papierowej lub elektronicznej (dostępne w eBOK lub aplikacji Moja Enea) bezpośrednio od Enei (bez konieczności pobierania jej z KSeF)
Uwaga!
Jeśli po 31 stycznia 2026 r., niezależnie od faktury w KSeF, chcesz otrzymywać szczegółowe rozliczenie w dotychczasowej formie, zgodnej z wyglądem faktur, jakie otrzymujesz obecnie, zachęcamy do aktywacji usługi e-faktury w eBOK lub aplikacji mobilnej Moja Enea. Rozliczenie dostępne w eBOK lub w Mojej Enei nie będzie stanowiło dokumentu księgowego – takim będzie wyłącznie faktura z KSeF. Dzięki aktywnej usłudze e-faktura otrzymasz również powiadomienia o tym, że wystawiliśmy Ci fakturę w KSeF. To ważne - ponieważ z KSeF nie otrzymasz żadnych powiadomień o wystawieniu faktury.
Faktura wystawiona w KSeF z uwagi na strukturę XML nie będzie zawierała wszystkich informacji, które obecnie prezentujemy w szczegółowym rozliczeniu.
Dzięki aktywnej usłudze e-faktura w eBOK lub w Mojej Enei po 1 lutego 2026 r., tak jak obecnie, zobaczysz wszystkie dotychczas prezentowane na fakturach szczegóły rozliczenia w obecnej formie. Udostępnione w eBOK lub aplikacji Moja Enea szczegółowe rozliczenie nie będzie dokumentem księgowym w rozumieniu ogólnych przepisów prawa.
Co zrobić, aby otrzymywać od nas powiadomienie o wystawionej fakturze w KSeF?
Co zrobić, aby otrzymywać od nas powiadomienie o wystawionej fakturze w KSeF?
-
Możesz aktywować usługę e-faktura w eBOK:
ebok.enea.pl/logowanie -
lub w aplikacji Moja Enea:
enea.pl/aplikacja -
Powiadomienie e-mail dotyczące wystawianych dokumentów będzie aktywowane automatycznie.
Pozostałe powiadomienia będziesz mógł ustawić samodzielnie.
Dlaczego usługa e-faktura?
Wygoda
Szybkość
Ekologia
Pobierz aplikację Moja Enea
Aplikacja Moja Enea to najlepszy sposób, aby otrzymywać informację o wystawionych rozliczeniach. Aplikacja to także informacja o kosztach energii, wygodne sposoby płatności, dostęp do danych o zużyciu energii, informacje o umowach, a także szeroki wybór form kontaktu z Eneą.

Najczęściej zadawane pytania
1. Dlaczego Enea będzie wystawiała od 1 lutego 2026 r. faktury w KSeF?
Zgodnie z przepisami prawa polskiego Enea jest zobligowana do wystawiana faktur w KSeF dla wszystkich przedsiębiorców i instytucji od 1 lutego 2026 r. (za wyjątkiem przypadków szczególnych określonych w przepisach, w których faktura przekazywana jest nabywcy w sposób z nim uzgodniony).
2. Czy otrzymam powiadomienie z KSeF o wystawionej dla mnie fakturze?
Nie, KSeF nie przewiduje żadnych powiadomień o wystawionej dla nabywcy fakturze. Dlatego zachęcamy do aktywacji e-faktury w eBOK lub w aplikacji Moja Enea oraz do aktywowania powiadomień o wystawionej fakturze.
Jeśli aktywujesz e-fakturę oraz powiadomienia, wówczas po zarejestrowaniu faktury w KSeF poinformujemy Cię o tym. E-fakturę możesz aktywować już dziś – zobacz jak to zrobić: enea.pl/e-faktura
3. Czy faktura w KSeF będzie zawierała wszystkie informacje zawarte w fakturach, które otrzymuję obecnie od Enei?
Nie, faktury które otrzymujesz obecnie zawierają szczegóły rozliczenia, które nie będą uwzględnione w jednolitym formacie XML, zgodnym z wzorem Ministerstwa Finansów. Jeśli chcesz zachować dostęp do szczegółowych danych rozliczeniowych zachęcamy do aktywowania i korzystania z e-faktury w eBOK lub w aplikacji Moja Enea.
4. Czy w KSeF dostanę jedną fakturę jeśli obecnie mam kilka punktów poboru energii (PPE) na jednej fakturze?
Do KSeF prześlemy jedną fakturę, jeżeli obecnie na jednej fakturze rozliczamy kilka PPE. Jeśli użytkujesz kilka PPE i dla każdego z nich otrzymujesz obecnie odrębne faktury, wówczas do KSeF również prześlemy odrębne faktury.
5. Gdzie można znaleźć więcej informacji o KSeF?
Więcej informacji o KSeF można znaleźć na stronie https://ksef.podatki.gov.pl/